Kinek mit jelent az alternatív vitarendezés és a resztoratív szemlélet a saját életében?
Az alábbiakban mediátor hallgatók és egyéb, konflituskezelés iránt érdeklődő partnereink gondolatai olvashatók arról, hogy egy általuk megélt konfliktushelyzetben szerintük hogyan lehetett, vagy lehetett volna alkalmazni az alternatív vitarendezési és resztoratív szemléletet, valamint ezek technikáit.
A személyes esetek, érzések és gondolatok talán megfoghatóvá teszik az alternatív vitarendezés és a helyreállító igazságszolgáltatás szemléletének legfőbb üzeneteit, és ezen írásokkal láthatóvá válik, hogy – bár nem csodamódszerről van szó – hányféle helyzetben, ügyben és céllal lehet alkalmazni a resztoratív megközelítésmódot.
(A cikkek szerzői partnereink a Klíma programban, valamint az ELTE ÁJK Kriminológus Mesterszakának és a Pázmány Péter Tudományegyetem poszt-graduális mediátor képzésének 2. éves hallgatói, akik számára Fellegi Borbála, Győrfi Éva és Negrea Vidia tartott 30 órás képzést a resztoratív igazságszolgáltatás elméletéről és gyakorlatáról. A dolgozatok a szerzők hozzájárulásával kerültek fel a Foresee oldalára.)
2012 augusztusában felvételt nyertem a Maastrichti Egyetem Kriminalisztika, kriminológia és jog címen meghirdetett LL.M. képzésére. A Maastrichti Egyetem diákjainak több mint ötven százaléka külföldi diák, csoporttársaim között volt zimbabwei, izlani, fülöp-szigeti, görög, román, bolgár, német és egyéb más nemzetiségű diák. Emiatt sokszor nemcsak érdekes beszélgetéseket folytattunk egymás között, hanem a saját kultúráinktól teljesen eltérő nézőpontokat és viselkedéseket is megismerhettünk. A Maastrichti Egyetem nemcsak diákjainak kulturális sokszinűsége miatt híres de a tananyagot Hollandiában is egyedülálló módszer segítségével oktatják. A speciális módszer neve; „Problem based learning” amelynek alapelve, hogy a lexikális tudást minél gyakorlatibb módszerekkel, az egyetemi... |
Én egy nagyon régi történetet választottam témául, ami azóta is gyakran eszembe jut, amikor előítéletekkel találkozom. Sosem tudtam teljesen megbékélni vele, mert számomra a történet lezáratlan maradt, a konfliktus sosem oldódott meg és már esély sincs arra, hogy valaha meg fog. Általános iskolás koromban, ötödik osztályban kaptunk egy új osztálytársat, amely esemény erőteljesen felbolygatta az osztály életét. Az új lány –hívjuk most őt Efének– Nigériából érkezett hozzánk és bár csak pár hónapja élt még Magyarországon máris szinte hibátlanul beszélt magyarul. Kezdetben... |
Életemben talán először, most nem kezdenék dolgozatot egy rövidebb-hosszabb bevezetővel, inkább leírom, magát az eseményt amennyire objektívan csak tudom, majd megpróbálom elemezni a részleteket és vázolni a lehetséges kimeneteleket. |
Nyolc éve lakom Budapest X. kerületében. A Kőbányáról alkotott általános képpel szemben az Óhegy nevű településrész családi házas és kisebb lakótelepekkel tarkított, hangulatos része a kerületnek. Kőbánya Bűnmegelőzési Stratégiájában így kisebb hangsúllyal szerepelt a kerület többi, bűnügyi szempontból fertőzöttebbnek tekinthető részéhez képest. Ez a településrész is vegyes képet mutat, de az itt lakók többsége már évtizedek óta él itt. A kerület saját kertészeti céget (Kőkert) üzemeltet, a kertészkedőknek versenyeket (Virágos Porta) szervez, a komposztáló berendezéseket és zöldhulladékos zsákokat ingyen biztosítja. A közterületek... |
Az én történetem gimnázium 10. osztályban történt meg velem. Budapesten egy jó hírnevű gimnáziumban tanultam. Hatosztályos gimnázium révén osztálytársaimmal nagyon fiatalon ismerkedtünk meg, 12-13 éves korunktól kezdve 18-19 éves korunkig együtt töltöttük mindennapjainkat, szinte együtt nőttünk fel. Különleges osztály volt a miénk, jó volt az osztályközösség, mindenki mindenkivel jóban volt. A tanárok is folyton hangoztatták, hogy ritkán van ilyen, és becsüljük meg ezt. Azonban az egész iskolában a mi osztályunknak volt a legrosszabb a magatartása, viszont ez, tekintve, hogy színvonalas... |
Nehéz. Nehéz elkezdeni írni, összeszedni a gondolatokat és érzéseket most, hogy nekilátok a feladat elkészítésének észlelem csak igazán, mennyire eltemettem magamban mindezeket… 2013 január 04. 17:38. Kellemes téli időjárás, tiszta, friss levegő, se köd, se jég, se hó, száraz utak, tökéletes látótávolság. Haladunk a négysávos úton a városon belül, a megengedett sebességet betartva, tökéletes pillanatok, csodálatos férjem beszél, éppen kabátlefejtés magamról,... |
Nagyon sokat gondolkoztam ezen a feladaton, mivel saját történetet kell elmesélni, így nehéz volt egyet kiragadni, úgy, hogy egyben megoldást is találjak rá egy resztoratív technika segítségével. A resztoratív technikákat azért tartom nagyon hasznosnak, mert véleményem szerint a problémák megoldásakor jobban fel tudjuk tárni az érzelmi szükségleteket, és nem csak a felszínen lévő problémákra nyújtanak megoldást. Mindent átgondolva a következő történetet választottam a saját életemből, amit elméleti szinten próbáltam megoldani.
A konfliktus egy nagyon erősnek hit barátságban következett be, ami alapjaiban rengette meg a korábbi bizalmi viszonyt és a baráti társaság életét. |
A konfliktus, amelyet be szeretnék ebben a pár mondatban mutatni, erősen kapcsolódik ahhoz, hogy 10 éves korom óta versenyszerűen vívok. Ilyenkor egy fiatal sportoló a versenyek során rengeteg új barátot szerez, akik egyben ellenfelekké, vagy akár csapattársakká is válnak az együtt végig küzdött megmérettetések során. Én egy igazán jó barátra leltem, aki nem csupán a nemzetközi versenyeken volt csapattársam, hanem a mindennapi életemben is komoly szerepet töltött be, hiszen minden fiatalkori búmat, bajomat, sikeremet megosztottam vele, és olyanok voltunk, mint két testvér, csak ő Budapesti, én pedig vidéki srác voltam. Ez a csodálatos barátság azonban egy napon csúnya véget ért, melyet resztoratív eljárással helyre lehetett volna hozni. A történet a következő: |
Egy mozgássérült kisfiút, Bendegúzt májusban kitiltottak egy budapesti wellness központból. A hétéves kisfiú szeretett odajárni, édesapja havonta egyszer-kétszer elvitte, addig közel tíz alkalommal voltak ott, ám egyszer csak azzal szembesültek, hogy a wellness központ házirendje megváltozott, kibővült az alábbi sorral:
“Speciális igényű és speciális ellátást, illetve felügyeletet igénylő gyermeket befogadni nem áll módunkban.”
Az apa első körben esetével a médiához fordult és az alábbiakról számolt be: |
Az esetem valós történetet dolgoz fel, de a szereplő felek nevét természetesen megváltoztattam. Az eset egy büntető ügy, amire úgy gondolom, alkalmas lenne a resztoratív módszer. Az ügy sértettje, Kinga, egy fiatal, csinos egyedülálló nő, aki hosszú hónapokon keresztül egy telefonos zaklatás áldozata volt. Az elkövető a zaklató, Kinga kollégája, aki hosszú időn keresztül, névtelenül zaklatta telefonon Kingát, nevezzük Gábornak. Az eset ismertetése |
A történet egy vidéki középiskolában játszódik. A konfliktus egy harmadikos osztály több tagja, és osztályfőnökük között zajlott, és nem az első volt az évek során. A kimenetel minden érintett számára méltatlan volt, és hatása egyáltalán nem az lett, amit elvártak tőle. A kisvárosi gimnáziumban a hagyományokhoz híven idén is megrendezték a szalagtűzőt. A végzős diákok szeptember óta gyakorolnak, készülnek erre az estére minden évben. Nagy esemény szokott lenni, több okból is. Kis város, tízezres lélekszámmal és családias hangulatú középiskolákkal. Egy ilyen... |
A történet egy kisváros általános iskolájában esett meg, hatodik osztályban. Az osztályról tudni kell, hogy meglehetősen heterogén összetételű, kb. tíz gyermek van,aki jeles, illetve jó előmenetelű, a többiek közepes eredménnyel tanulnak, és van hat gyerek, aki leszakadó, valamilyen tanulási nehézséggel küzd. Osztályfőnökük férfi, a gyerekek szeretik, tisztelik,”jófejnek” tartják. A tanár úr is szereti őket, kiáll mellettük, minden reggel becsöngetés előtt házi feladat ellenőrzést tart, mindig meg lehet őt találni az ügyes-bajos dolgokkal. Egy pénteki napon kétségbeesett hangú telefont kaptam. Gyermekem, Bence osztálytársának édesanyja telefonált és elmondta, hogy az a hír járja, hogy az Ötök, vagyis a mi fiaink és még három, az osztályban molesztálják (sic!) a kisebbeket. Rettegésben tartják a gyengébb osztálytársakat,... |
Kollégám osztályában volt egy beilleszkedési, magatartási zavarokkal küzdő, kifejezetten „zűrös” gyerek, legyen mondjuk Dominik. A közte és az osztály közötti állandó konfliktus odáig fajult, hogy a tanárok szerint, „itt előbb utóbb vér fog folyni”. Mivel az osztályfőnök sem nagyon tudott mit kezdeni a helyzettel, gondoltam engedélyt kérek tőle, próbáljunk meg egy ilyen beszélgetést (tanítottam az osztályt, ismertük egymást jól). Körbeültünk, Dominik középre. |
Két lány az osztályomban, legyenek, mondjuk Jennifer és Evelin, úgy összeverekedett a folyosón, hogy az igazgatóhelyettesnek és még egy másik tanárnak kellett szétválasztania őket. Normál esetben ezért fegyelmi elé kellett volna vinnem az esetet, de úgy gondoltam, próbálkozzunk egy békítő beszélgetéssel. Következő órán körbeültünk az osztállyal, a kör két szemben levő pontján a két lány (tudni kell még azt is róluk, hogy nem is olyan rég még elválaszthatatlan barátnők voltak). |
A resztoratív eljárások Magyarországi alkalmazásai közül (Közösségek, Gyermek- és családvédelem, Oktatás, Bűnmegelőzés, Büntetőeljárás, Büntetővégrehajtás) két területhez is besorolható az eset. Egyrészt közösségi területre, másrészt oktatási (fegyelmi tárgyalás helyett is). Sőt akár még a gyermekvédelmi területet is érintheti. 2010. őszén különös hír kezdett keringeni egy kis falusi közösségben. Volt aki elhitte, volt aki nem, de kétségtelenül ízes hírcsemegét jelentett az álmos falucska „mindenről-mindig-mindent tudni akaró” lakosságának. A történet ismerete nélkül a lakosság részéről elhangzó érdeklődő kérdések... |